onsdag, augusti 30, 2006

Lika barn leka bäst

Jag har någonstans accepterat våldet kring fotbollen. Till och med så att det är intressant och fascinerande att läsa om lagens firmor. Ännu lite mer spännande att faktiskt snacka med en del folk som tillhör firmor. Aggressiv och arg, ja till och med hatisk, har jag varit många gånger i samband med fotboll.

Men jag har stora problem när våldet flyttar in bland våra sitt- och ståplatser. Det är inte OK. Dels finns där folk som inte alls gärna klär sig i SI, Fred Perry och rutigt. Dels finns där kids, gamla och tjejer som inte vill slåss. Det enda som är avtalat på läktaren är att en match skall spelas mellan ditt lag och laget du inte gillar. Ev. box tycker jag att man gör bäst i att genomföra på parkeringsplatser och i Hjällbo. Det är helt lugnt med mig. Det är en sjuk grej men jag tycker att avtalade tider, antal, platser och vapen/icke vapen är fascinerande.

Söderstadion i måndags kommer innebära att hundratals tjejer och killar som är 12 eller yngre aldrig mer vill gå på fotboll (även om, förstås, det stora flertalet av dem ändå kommer göra det). Lika svårt blir det att få med deras föräldrar. För att inte tala om mor- och farföräldrar.
Och det är inte OK.

Arenan är för alla, boxen för de som vill.

Att man sedan har en så lousy jävla säkerhet på Söderstadion orkar jag inte ens kommentera.