torsdag, december 21, 2006

Förbannade Inter?

Tjata, tjata. Men jag är oerhört imponerad av årets Inter.
Det finns så många bra spelare och Esteban Cambiasso är en av dem. Han är den som, efter Javier Zanetti och förstås mest Moratti, är värd denna framgång som just nu heter tio raka segrar.
De flesta känner Esteban som en defensiv slitvarg. Men när man kollar igenom videoklipp från gårdagens match är det tydligt vilket stort inflytande som mannen från Argentina har på Inters offensiva spel.
Han löper i djupled mest av alla, han spelar vägg, han avslutar och han gör mål. Och han har en frisyr som Håkan Mild skulle döda för samt lungor därtill. Esteban Cambiasso är en av alla mina hjältar i Italien.

För övrigt slår det mig först nu att Patrick Vieira heter Vinnarkultur i andranamn. Det är så tydligt när man ser tillbaka på hur det har går för de klubbar han representerar.
Knepigt hur det kan vara med en spelare som tidigare har lirat boll i två klubbar som jag verkligen ogillar. Han är den där som du vill ha på din egna planhalva. Javafan, så är det ju med hela Inter, just nu.

6 Comments:

Blogger Malena said...

I en lång intervju i l'Espresso den här veckan säger Moratti att han var på väg att sälja Inter i april i år. Han var trött på att alltid komma tvåa och att alla var likgiltiga till sytemet som fanns, så han hade till och med börjat kontakta banker och det fanns tilltänkta köpare (en kanadensisk, en rysk och en mellanösternsk). Sen kom Calciopoli. Inter har vunnit ganska mycket på Calciopoli kan man säga. Vilket jag antar är rätt, eftersom de förlorade på hur det var förut.

21 december, 2006 11:07  
Blogger Carl Arenlind said...

James Richardson skriver om samma grej här.
Det trista är ju att säsongen kan komma att bli ihågkommen för att Juve inte var med. Och Milan var ju heller aldrig med i titelracet.

22 december, 2006 09:22  
Blogger Carl Arenlind said...

Jag är så dålig på att länka...
Här är den i alla fall.

http://football.guardian.co.uk/continentalfootball/story/0,,1977120,00.html

22 december, 2006 09:23  
Blogger Malena said...

Man kan inte komma ifrån att den här säsongen är en mellansäsong. Men jag tycker ändå det är helt ljuvligt att se mitt Roma, som spelar så sjukt bra! Och det är ju inte precis så att Inter kan promenera hem guldet, de har ett väldigt bra lag. Även om konkurrensen är sämre än normalt. Men det verkligt intressanta blir ju nästa säsong, när de här nya Roma och Inter ska slåss mot Juve och Milan på, förhoppningsvis, mer rättvisa villkor.

Apropå Zlatan, han pratar mycket bättre italienska nu efter ett halvår i Inter än vad han någonsin lärde sig i Juve. Han tar nästan aldrig till engelskan numer. Jag vet inte om man ska tolka in något i det? Att han trivs bättre? Eller bara att han umgås mer med folk som inte kan engelska.

22 december, 2006 10:42  
Blogger Carl Arenlind said...

Jag glömde nämna Roma förut. Hade dem såklart i tankarna med det föll bort.

Som du säger blir det ingen promenad i parken, vi är ju bara knappt i halvtid. Och Roma spelar mycket bra.

Vi såg en intervju med Zlatan igår. Och min tjejs syster (som kan italienska) tyckte att han uttryckte sig bra.
Jag kommer ihåg ett ögonblick när han fick hjälp med ett ord av en journalist. Och skickade av ett leende som tack.
Schysst kommentar av Z också, som avslutning: Jag började ju inte spela (fotboll) igår, precis.. Det gällde ju utvisningen som han fick i onsdags.

22 december, 2006 10:58  
Blogger Malena said...

Zlatan pratar inte bra italienska. Vanligtvis pratar utlänningar i ligan bättre än han. Men han är alltid väldigt schysst, försöker alltid på italienska fast det är enklare på engelska och blir som sagt bättre och bättre. Det är ju inte lätt att prata ett språk man inte behärskar helt i viken situation som helst, och Z gör det på presskonferenser, i intervjuer som miljoner människor kan se. Det är bra gjort tycker jag.

Jag tror det var i Sunday Times, nån engeglsk tidning i alla fall som hade en lång intervju med Z, där han diskuterade med reportern vad han pratade för språk med sina föräldrar egentligen. "Jugoslaviska, nej, vilket språk är det?" Han har alltså talat det hela sitt liv men vet inte vad det är för språk. Underbart.

23 december, 2006 10:59  

Skicka en kommentar

<< Home