torsdag, november 15, 2007

Lär de sig aldrig?

Man säger till mig att det skall spelas boll på lördag.
Kanal 9 sänder en trailer där en frustande tjur ställs mot en vilsen älg. Simon Bank skriver om ett blixtrande och dundrande Spanien i träning. Och om en Fredrik Ljungberg som pratar om sakerna han alltid säger till svenska intervjuare.

Men jag vet inte.
En av de finaste landskamper jag har sett var den när Sverige slog Spanien med 2-0 på Råsunda, i oktober förra året. Exöisarna (snart är väl alla öisare just det, ex.) gjorde målen. Och Sergio Ramos förvridna ansikte glömmer jag aldrig.

Jag tycker mig se ett samband mellan vad tidningarna slår fast och att det nästan alltid blir tvärtom.
Alla kan sluta sig till att, t.ex., GAIS skall slå Skövde borta i cupen. Enkelt. Likförbannat åkte vi hem i en liten minibuss i somras och hade fått se ett nästintill ordinarie, grönsvart lag åka ur cupen direkt. Mot Skövde.

Samma sak för någon månad sedan när Sverige (återigen) skulle slakta fåren från Nordirland. Är sportjournalister så dåligt pålästa att de alltid glömmer? Vet ni ens vem David Healy är?

Ni kan skriva hur mycket ni vill om glimmrande diamanter i spanjorernas öron.
Sverige kommer ändå inte bli överkörda på lördag. Jag tror att Anders Taco Svensson gör mål och att vi tar med en pinne hem. Och alla pinnar som försvinner från Santiago Bernabeu-stadion är bra pinnar.