torsdag, februari 22, 2007

Västtrafik deprimerar.

Snön har fallit också inatt och naturligtvis fortsätter den kollektiva delen att driva människor till vansinne.
Jag tycker att man kan montera ner alla tidtabeller under vintern, här i Göteborg. De fyller ingen funktion. Eller de fyller faktiskt en funktion: De tippar folk över gränsen och in i galenskap. Du ser att, t.ex., tians spårvagn skall gå 07.19. Men nu när vi har kanske två decimeter snö så försenas trafiken enormt och det enda du får ut av att läsa tidtabeller är frustration och Falling Down-tankar.

Man säger i högtalarsystemen på hållplatserna att du skall "räkna med kraftiga förseningar i spårvagnstrafiken (no shirt shitlock) på upp till 20 minuter". Okej då skall vi räkna lite. Allla spårvagnslinjer går under dagtid en gång var tionde/femtonde minut. Då måste det väl ändå vara skitsamma ifall den är tjugo minuter sen? Eller står alla vagnar stilla samtidigt för att högtalarnas profetia skall uppfyllas? I all rimlighet så skiter man ifall det är nitton över-vagnen eller fyra över halv-vagnen som kommer. Bara fanskapet kommer.

På tal om 10:an (som ju är min linje): I de fyra år som jag har bott i Guldheden så har vi i 97 fall av 100 fått åka med den gamla typen av spårvagnar. Den riktigt jävla gamla typen från kanske 1950 kallt. Dessutom är det nästan alltid en(1) vagn istället för två, under rusningstimmarna. Jag kan inte räkna gångerna som jag har mailat Västtrafik och klagat på detta faktum. Vi tar till oss dina synpunkter och dylik tjurskit har kommit som svar varje gång.
Döm av min förvåning när tjejen härom dagen ser den allra senaste, italienska (var det väl) typen av spårvagn, med en ljusgrön 10:a på! Detta spårvagnstekniska mästerverk som har tagit ett par mansåldrar att leverera och sätta i trafik. Nu jävlar skall det satsas på Guldheden, vad det verkar. Först nu när jag snart flyttar.

Jag flyttar nämligen snart till bussarnas motsvarighet till gamla 10:an. Nämligen 515-område. En ny kamp kan börja.