måndag, januari 29, 2007

Zlatan

Tänkte skriva en rad om att Zlatan är bäst(e anfallaren) i världen, just nu.
Men det är redan gjort med den äran.

Men det är lite synd, för att i dagens fotboll ändras det så snabbt. Från den ena veckan till den andra så har du antingen Drogba, Eto'o eller Henry. Eller Zlatan.
Och det är så jävla häftigt att en svensk har titeln den här veckan och månaden. För visst är det så?

Och när kan det ha varit senast? Förlåt om jag missar någon, men så vitt jag kan se är det inte sedan Gunnar Nordahls dagar. Mannen som såg så otränad ut när han anlände till Milano, att det krävdes att Gunnar sköt sönder en vägg för att direktörerna verkligen skulle tro på att det var den svenske kanonen som hade anlänt.

Men nu är det Zlatan Ibrahimovic i stabila(!) Inter som är världens bäste anfallare. Njut nu för fanken för om en månad kan det vara över. För den här gången.
Zlatan är nämligen som GAIS - han kommer alltid igen. Han var uträknad efter sista året i Juve. Krönikor skrevs om att han aldrig skulle bli den spelare han hade möjlighet att vara. Det var bortkastad talang hit och inget mer landslagsspel dit. Jag var bara en av alla tvivlare.
Men vi borde ha insett att ingen spelare är större än laget. Och i en sjuk klubb, som Juventus var då, borde rimligen spelarna också bli "sjuka" efterhand. Undantaget Vieira, då, som ju alltid är bra och i den bästa klubben.

P.S. Varför Zlatan bar svart sorgeband vet jag inte. Men så vitt jag kunde så var det bara några av Inters spelare som gjorde det. D.S.