måndag, juli 11, 2005

1,2,3. Vart skall jag gå?

Jag befinner mig vid ett vägskäl. Ingen skylt finns här för att visa mig rätt, och gps:en har flippat. Jag har ingen aning om vilken väg som leder dit jag skall. Om det ändå fanns buss eller tåg så jag kunde kolla tidtabellen och bestämma vart och när jag skall åka. Men det jag vet är att jag måste välja någon av vägarna.

En väg bär österut till Stockholm. Om jag kommer dit väntar kanske det mest spännande alternativet. Nytt arbete och nära till min tjej. Jag vore så lycklig om hon fanns på bara en cykelturs eller tunnelbanefärds avstånd.
Dessutom gillar jag huvudstaden och börjar efter jättemånga besök så smått att hitta där på egen hand. Och en del av mina gamla vänner har flyttat dit sedan många år och skulle borga för ett ganska rikt socialt liv.

En annan väg bär till fan vet var, förmodligen Malmö. Där finns inget som jag känner men kanske är det vad jag behöver mest? Förmodligen skulle jag inte palla livet i en okänd stad utan någon att hänga med. Om sannolikhetsskalan går mellan 1 och 10 ligger Malmöalternativet på en svag tvåa.

Den tredje vägen tar mig tillbaka till Göteborg. Den vägen kan jag liksom inte gå vilse på. Men det blir med en annan spårvagn och med en annan slutdestination. Den innebär ny lägenhet, nytt arbete, nya vanor, nya hobbyer och mer umgänge med mina vänner. Ett oklart kapitel i denna variant är huruvida min tjej i Sthlm är involverad eller ej. Främst ligger beslutet i hennes händer men om jag visar mig villig och intresserad kommer det naturligtvis påverka henne.
Om hon lyckas få jobb här till hösten kommer jag med all säkerhet välja denna väg. och det nya livet tar liksom sin form alldeles av sig själv.
Mina nya vanor, som för övrigt är ett måste hur som, är mer träning och mer kontroll över mina laster. Snusningen skall ner till minimum eller helt bort. Festandet kommer utan tvekan bli mer sofistikerat, som jag så fint kallade det längre ner.
Nya hobbyer är fågelskådning och målning. Jag är inte så vass på något av dem men viljan är god.

Vart skulle du ta vägen i mina 42or?