onsdag, november 01, 2006

Lögn, förbannad lögn & statistik

Det finns ju lite olika statistikverktyg för oss som har bloggar.
Man kan kolla antalet besökare, var de kommer ifrån, hur de hittar till bloggen och deras eventuella sökord.
Ibland blir det rätt kul. Till exempel lade jag en gång in stora bröst i en post bara för att se hur besöksfrekvensen påverkades. Och för att jävlas lite. Mycket riktigt kom det in en del människor som via Google sökt på just de orden. (Och nu verkar jag ha gjort det igen).

Ett annat exempel är den som igår sökte följande på Google: george mourad tjej. Vilken besvikelse det måste ha varit att komma hit. Å andra sidan kan jag i mitt statistikverktyg se att personen ändå stannade i 2 minuter och 45 sekunder. Och kollade på 3 olika sidor/permalänkar.

Jag kan också se antalet inlägg som jag gör. Sedan mätningarna startade (fan, det låter ju som när SMHI tillkännager något temperaturrekord) har jag i snitt publicerat 1,05 poster/dag. Och det där har fått igång mig lite. För någon månad sedan låg nämligen snittet under 1. Så mitt nya mål blev och är att ligga över 1 post/dag i snitt.
Det har alltså blivit ett självändamål att blogga minst en dryg gång om dagen. Därav meningslösa poster som denna.