tisdag, juni 21, 2005

Ett inlägg till, något skruvat

Tidens trend, enligt denna så trendokänsliga blogg: Minskade valmöjligheter. Så här, ungefär:

Bäst illustreras detta av chipshyllan i vilken mataffär som helst. Där du tidigare kunde hitta påsar i alla storlekar och chips med vilken smak som helst, ser du idag en enfärgad vägg.
Känner du dig sugen på något annat än surkräm är du utelämnad till ostbågar. Är du bara lagom sugen så är det kört. Kan omöjligt finna annat än Maxit stor-påsar. Estrella? Kanske längst bak och med ett bäst före-datum som passerat sedan månader tillbaka. Vad du än önskar vid butikens entré så kan man sluta sig till att du går hem med en 300 grams sourcream-påse från OLW.

Vardagarnas TV-kvällar genomgår en liknande degenerering. Nyheterna var länge en av kvällens stora TV-händelser. Dessutom fanns det goda serier att följa nästan varje kväll. Numer tvingas du hålla koll på vem som klädde av vem på Paradise Island och hur sur Kitty var på Jugge i Club Goa. Bra program som På spaning i New York har förskjutits till 23.25 på fredagskvällar. Stor risk att man kilar hem från krogen för att kolla på TV...

Och hur är det egentligen med läsken? Snart kallar man all läsk för Coca cola. På samma sätt som jänkarna gör med sina Xerox machines. Du bör också se till att vara jävligt törstig då du knappast hittar en 33 centiliters-burk längre. Och gör du det så kan du sätta stålar på att den hänger ihop med fem andra i ett sexpack. Sexpacket tillhör folkölet! Nuff said.

En befriande bransch i dessa tider är snus. Där frodas alla underdogs, så som Skruf och Granit. Där blir man nästan lika snurrig av alla valmöjligheter som av nikotinet.

Du kan få små, stora eller mittemellanpåsar. Du kan få lössnus med alla sorters smak, till och med whiskey. Känner du att snus, men inte nikotin, är fint så ligger det naturligtvis ett par olika, nikotinfria sorter i kylen.

Säger jag och lägger in en General, från jätten Swedish Match.